Wednesday 6 November 2013

HIJRAH


PENGETIAN HIJRAH

HIJRAH dari segi bahasa ialah BERPINDAH.

HIJRAH dari segi istilah ialah PERPINDAHAN RASULULLAH SALLALLAHU 'ALAIHI WASSALAM BERSERTA SAHABAT-SAHABAT BAGINDA DARI KOTA MAKKAH KE YATHRIB (MADINAH) PADA TAHUN 622 MASIHI, IAITU 13 TAHUN SELEPAS BAGINDA DIUTUS MENJADI RASUL.

ORANG-ORANG ISLAM YANG BERPINDAH DARI MAKKAH KE YATHRIB DINAMAKAN MUHAJIRIN, SEMENTARA ORANG-ORANG YANG MENERIMA KEDATANGAN SAUDARA-SAUDARA ISLAM MAKKAH DINAMAKAN ANSAR.

sebagai umah islam kita haruslah berubah untuk menjadi insan yang lebih baik dan beriman, apabila kita berhijrah, banyak manfaat yg kita dapat contohnya hidup menjadi lebih tenang, banyak bersedekah, ikhlas dalam melalukan sesuatu perkara, hati menjadi lebih tenang dan sebagainnya.

apabila umat islam ada niat untuk berubah ke jalan yang baik, maka pertolongan ALLAH pasti akan datang. oleh itu, kita sebagai umah islam perlulah menitik beratkan perbagai aspek seperti pembangunan jiwa, pembangunan mental dan pembangunan fizikal.

selain itu, saya berharap dapat menjadi umah islam yang lebih baik dan dapat menjadi anak solehah di dunia dan diakhirat serta mendoakan kesejahteraan kedua ibu bapa serta umah islam. semakin lama, umur semakin meningkat jadi saya berharap agar saya lebih banyak bersedekah, jika diizinkan rezeki saya murah saya akan membantu orang-orang yang susah.

akhir kata, saya berharap saya dapat berubah menjadi lebih baik dan dapat mengerjakan haji dan umrah bersama keluarga tercinta bersama-sama.



No comments:

Post a Comment